Friday, May 18, 2012

Kalau nak berubah, Allah pasti bagi jalan =)

Bismillahirahmanirahim.
Assalamualaikumwarahmatullahiwabarakatuh

KALAU NAK BERUBAH, ALLAH PASTI BAGI JALAN

percaya tak?


Dengan nama Allah yang maha pemurah lagi maha penyanyang, di sini ingin saya kongsikan kisah saya sendiri yang InsyaAllah akan memberi panduan untuk anda yang ingin berubah =)

Pada tahun 2011 yang lepas, bulan 4. ibu saya telah mencarikan saya tempat sambung blaja dengan kursus yang saya minati tetapi nama kolejnya tidak pernah saya dengar. Saya berkeras tidak mahu pergi ke situ. Namun ibu saya tetap menyuruh saya pergi kerana naluri hatinya yang pasti saya akan bahagia belajar di situ.

Disinilah bermulanya segala-galanya.
Disinilah, KOLEJ UNTI, PASIR PANJANG
Disinilah bermulanya hidupku sebagai islam yang sebenar

Saya tidak gentar mengatakan sebelum ini, saya hanya islam didalam ic saja. Saya tidak tipu jika saya kata, saya jahil tentang islam sebelum saya masuk ke kolej uniti. Di sinilah saya temui Cinta Allah, Cinta Nabi Muhammad dan Di sinilah saya mengenali ERTI ISLAM YANG SEBENARNYA.

Sebelum saya masuk ke kolej ni, saya telah berazam nak berubah. Di tempat baru, tahun yang baru. tapi saya  tidak kuat. Saya masih dengan perangai lama. Malas belajar, berkapel dan tidak menutup aurat. Tapi, Alhamdulillah..Allah itu maha penyanyang.


Allah telah tunaikan janji-NYA pada saya. Syukur! Allah itu maha penyanyang. Amat Amat Amat penyanyang. Jika ingatkan janji Allah yang ini, saya rasa mahu menitiskan air mata. Tidak disangka-sangka Allah mengurniakan saya Sahabat-sahabat yang penyanyang. Baru saya paham apa erti ukhuwah fillah, bersahabat kerana Allah. 

Bermula dengan saya pergi ke surau, berkenalan dengan kakak-kakak yang sangat baik hati, mendengar tazkirah, pelbagai aktiviti dan bermula dengan kem yang dinamakan kem 'TAUTAN', saya sangat terkejut kerana kali pertama aktiviti yang dijalankan berasingan lelaki dan perempuan. Subhanallah. Kami akhwat, bebas bergelak ketawa, bermain, bersuara sesuka hati kami. Sangat bahagia =)

Sehingga kini, telah banyak janji yang telah Allah tunaikan. sangat bahagia berkasih sayang dengan Allah. Percaya la cakap saya. Cuba cari cinta Allah, anda akan merasa manisnya hidup ini. Disini juga, saya ini berterima kasih  kepada ibu bapa saya kerana membuat keputusan yang betul dengan memasukkan saya di KOLEJ UNITI. DISINILAH SAYA TEMUI ERTI KEHIDUPAN YANG SEBENAR. Allah juga menunaikan janji-NYA memberikan saya ibu bapa yang memahami, yang sanggup membelikan saya tudung labuh, baju-baju yang menutup aurat yang stokin yang mampu melindungi aurat saya. Alhamdulillah. 

SAYA CINTA ALLAH
SAYA RINDU ALLAH
^____^

Tapiiiii..


Saya juga pernah diuji. saya juga pergi jatuh, saya juga pernah tersungkur dan kembali ke kejahilan lalu..Namun kerana adanya ukhuwah fillah, sahabat-sahabat saya memcuba menarik saya kembali ke jalan islam, ke jalan dakwah..Manisnya berkasih sayang kerana Allah. Terima kasih sahabat. I love you all because of Allah. Namun..hati ini berasa sangat sedih..

Kerana?

Masa yang dibuang dahulu..dengan masa ku jahil 
Masa yang dibuang dahulu..mahu mula untuk belajar mengenai agama semula
Masa yang dibuang dahulu..dengan keseronokan dunia
Masa yang dibuang dahulu..dengan maksiat

YA ALLAH
YA RAHMAN
YA RAHIM
TERIMA KASIH..JANJI MU TELAH KAU TUNAIKAN
dengan menghantar orang-orang yang baik bersama ku..

kawan-kawan, tidak rugi meniggalkan kemanisan zaman jahil kita untuk mencapai kemanisan iman dan islam. Satu analogi yang saya ingin kongsikan oleh kakak yang sangat saya hormati dan akan saya ingat sampai bila-bila iaitu, jika kita merasa dahaga, tentu kita akan merasa lega setelah minum air yang sejuk dingin tapi jika kita dapat cari punca air tu, kita pergi daki gunung, bersusah payah untuk sampai ke puncak air terjun dan apabila kita sampai ke puncak air terjun tu, bukan saja kita dapat minum air terjun yang sejuk  tu sampai puas, malah kita juga boleh mandi manda dalam air yang sejuk tu. Jadi di sini, jika kita dapat cari cinta yang sebenar, dengan susah payah, dengan ujian yang mengkuatkan lagi cinta kita yang agung iaitu cinta kepada Allah, lebih puas kerana 

CINTA ALLAH ADALAH CINTA YANG ABADI ^__^

2 comments: