Friday, May 25, 2012

kasih ibu membawa ke syurga, kasih ayah kekal selamanya

Dalam riwayat at-Tirmizi dan al-Hakim, Rasulullah s.a.w. bersabda yang bermaksud: 
"Keredaan Allah terletak pada keredaan ibu bapa, dan kemurkaan Allah terletak pada kemarahan ibu bapa." 

Terfikirkah kita dinombor berapakan kita letakkan ibu bapa kita dalam hidup kita?

Selepas cinta Allah, cinta Rasulullah kita wajib mencintai kedua ibu bapa kita. 
Pernahkan kita bayangkan bagaimana rasanya seorang ibu menahan sakit disaat melahirkan kita, bagaimana rasanya seorang ayah membanting tulang bekerja siang malam untuk mencari rezeki memberi sesuap nasi kepada keluarganya? Cuba kita lihat apa yang terjadi pada masa sekarang. Anak muda lebih sayangkan pasangannya yang belum halal daripada ibu bapa.

berapa ramai yang sanggup memegang tangan ibu bapanya?

Saya bukanlah anak yang solehah, saya juga bukanlah anak yang tidak pernah melakukan dosa kepada kedua ibu bapa saya. saya juga pernah melampaui batas saya sebagai seorang anak, saya juga pernah menderhaka kepada kedua ibu bapa saya. Tapi Alhamdulillah, Allah masih berikan saya kesempatan untuk menebus salah saya kepada kedua ibu saya. Saya pernah meniggikan suara kepada ibu bapa saya, saya tidak dengar cakap ibu bapa saya. Namun Sesungguhnya, Allah lebih mengetahui.

Firman Allah Taala dalam Surah Al-Israa ayat 23:
Maksud:
"Dan Tuhanmu telah perintahkan, supaya engkau tidak menyembah melainkan kepadanya semata-mata, dan hendaklah engkau berbuat baik kepada ibu bapa. jika salah seorang dari keduanya, atau kedua-duanya sekali, sampai kepada umur tua dalam jagaan dan peliharaanmu, maka janganlah engkau berkata kepada mereka (sebarang perkataan kasar) sekalipun perkataan "ah", dan janganlah engkau menengking menyergah mereka, tetapi katakanlah kepada mereka perkataan yang mulia (yang bersopan santun)".


Jika kita merasa sangat susah untuk menjadi anak yang solehah, ingatlah jasa kedua ibu bapa kita. Mereka memberi kita kasih sayang sejak kecil, memberi harta yang tidak terhintung harganya. Tidak dapat kita balas jasa mereka Hatta dengan wang berjuta sekalipun. Kalau dengan pasangan kita yang tidak halal kita boleh berkasih sayang, boleh ber 'i love you', 'i miss you, boleh pegang tangan, bercakap dengan suara yang lembut, kenapa tidak dengan kedua ibu bapa kita? Kita semua pasti percaya dengan hukum karma. Jika inginkan anak yang soleh dan solehah, jadilah anak yang soleh dan solehah dahulu. What you give, you will get back.


Cuba tanya diri, berapa lama kita kenal pasangan kita dan berapa lama kita kenal kedua ibu bapa kita? Kenapa kita lebih percaya kepada orang baru kita kenal beberapa hari? Tepuk dada, tanya iman. Jangan sampai terlambat, jangan sampai menyesal. Percayalah cakap saya, jika anda sedang bersedih, peluklah ibu dan ayah anda, pasti anda akan merasa tenang.


 Genggam eratlah tangan ibu dan ayah mu 
Senyumlah kepada kedua kedua ibu bapa mu
kerna hanya dengan melakukan itu, kamu sudah mendapat pahala




doakanlah ibu bapa kita selalu kerana hanya itu yang dapat membantu mereka suatu hari nanti. 


 Dari Abu Hurairah r.a. bahawa Nabi Muhammad s.a.w bersabda: 
"Apabila seorang anak Adam mati putuslah amalnyakecuali tiga perkara: sedekah jariah atau ilmu yang memberi manfaat kepada orang lain atau anak yang soleh yang berdoa untuknya." 
(Hadith Sahih - Riwayat Muslim


Ya Allah
Ampunkanlah dosa kedua ibu bapa ku
Kasihanilah mereka sepertimana mereka telah mengasihani ku sejak ku kecil hingga sekarang
Janganlah kau timpakan apa-apa azab kepada meraka
Sesungguhnya hanya kau yang mampu memakbulkan doa hamba mu ini..


Ingatlah
KASIH IBU MEMBAWA KE SYURGA KASIH AYAH KEKAL SELAMANYA



No comments:

Post a Comment